З історії бібліотеки

    Історія бібліотеки бере початок з відкриття хати читальні в 1924 р.На той час вона виконувала роль громадської установи, яка приймала участь у проведенні хлібозаготівлі, організації революційних свят. Читачами в основному були молодь , комсомольці.

  За розповідями старожилів при хаті - читальні організовували лекції, бесіди, голосові читки,показові та товариські суди. Робота націлювалися на боротьбу з пияцтвом, релігійними забобонами.

  В зв'язку з політичним становищем у країні в 1931р. хату-читальню було закрито.Робота була поновлена аж у повоєнні роки.

  Інвентарна книга №1 бере свій початок у 1950р. Бібліотеку очолював Крикливий П.І. Книжковий фонд становив  526 книг.Розміщувалася бібліотека при сільській раді у невеличкій кімнаті.

  В1955р. на посаду завідуючої бібліотекою призначено Домінік Раїсу Петрівну, котра присвятила 37 років   бібліотечній ниві.

Примїщення знаходилося при клубі, книжковий фонд становив  2016 книг, розміщений на дерев'яних стелажах. Бібліотека стала головним осередком просвітництва на селі.На початку 60 - р. книжковий фонд становив 3351екз. Головним у змісті роботи була активна пропаганда Ленінської теоретичної спадщини, літератури про життя і діяльність вождя яка знаходилася на першому місці у бібліотеці. Раїса Петрівна в своїй роботі використовуала ефективні форми масової пропаганди книги, Ленінські читання, Ленінські уроки, перегляди літератури.

  Убібліотеці розгорнулася краєзнавча робота, оформлювалися історико-літературні виставки, які знайомили читачів із життям і діяльністю видатних земляків, письменників,героїв.

   Новий етап розвитку розпочався в 1978 році - рік централізації бібліотечної системи. Завдяки централізації, читачі почали широко використовувати книжкові фонди.

   У 80-ті роки інтенсивно ведеться робота по зміцненню та покращенню  фондів бібліотеки. За 1980 - 1990 рр. до бібліотеки надійшло 14919 книг.

    Настали 1990 роки - роки зміни ідеології, для бібліотеки настали не найкращі часи. Вже починаючи з 1992 року почалася тенденція спаду нових надходжень до бібліотеки.

    В 1992 році призначено на посаду завідуючої  Проданчук  Г. В.

    В  1994 році - бібліотекарем призначено Московченко В. П.

    В 1995 році  на посаду призначено Чайку А. М.  Надходження до бібліотеки - мінімальні. З періодичних видань передплачується "Подільські вісті", "Вперед".

    В книгозбірні оформлені книжкові виставки, проводяться літературні вечори, перегляди літератури.

    В 2005 році бібліотека перейшла у нове приміщення. Оформлено читальний зал, кімната дитячої літератури, кімната збереження книжкового фонду. Організовано роботу читацького клубу за інтересами "Книголюб"

   Рік  2012 для бібліотеки був знаменним. Під час участі у програмі "Бібліоміст" під назвою "Організація нових бібліотечних послуг із використанням вільного доступу до Інтернету ІІІ" бібліотека отримала 2 комплекти комп'ютерного обладнання та принтер. 

    

           Правила  користування  бібліотекою

Витяг із Правил користування бібліотеками-філіалами Ярмолинецької ЦБС

ІІ. Права користувачів.

2.1 Користувачами бібліотечних послуг є: юридичні і фізичні особи України, іноземці та особи без громадянства, що перебувають в Україні на законних підставах. Кожний громадянин незалежно від соціального походження й майнового стану, віку і національності, статі, освіти, мовних ознак, віросповідання, місця проживання, а також підприємства, установи, організації мають право на бібліотечне обслуговування на території України.

2.2 Формами бібліотечного обслуговування є: абонемент, читальний зал міжбібліотечний абонемент (далі МБА).

2.3 Користувачі Бібліотек, що входять до складу ЦБС, мають право отримувати безкоштовну інформацію про склад бібліотечних фондів, консультаційну допомогу в пошуках джерел інформації, одержувати в тимчасове користування книги, документи (далі — документи) з бібліотечного фонду, брати участь у соціокультурних заходах, які проводить Бібліотека та входити до читацьких рад.

2.4 Під час проведення у бібліотеці екскурсій, бібліотечно-бібліографічних занять та акцій, запис користувачів проводиться безкоштовно.

2.5 Користувачі мають право одержувати для опрацювання поза Бібліотекою не більше 5 документів терміном до 30 днів. Термін користування новими надходженнями, документами підвищеного читацького попиту може бути зменшено від 5 до 15 днів. Кількість бібліотечних документів, що видаються в читальному залі, не обмежується.

Не видаються додому:

– книги із читального залу;

– одиничні примірники довідкових видань, словників, енциклопедії тощо;

– книги, які не пройшли бібліотечну обробку;

– періодичні видання (газети, часописи і т. п.) за поточний рік.

2.6 Користувачі мають право виносити документи за межі Бібліотеки, якщо вони записані в читацькому формулярі.

Термін користування документами на прохання користувача може бути продовжений, якщо на них відсутній попит інших користувачів.

2.7 Рідкісні та цінні документи, довідкові та періодичні видання поточного року, а також видання, одержані по МБА, видаються для користувачів тільки в читальному залі.

2.8 Видача додому документів, що користуються підвищеним попитом, може здійснюватись під грошову заставу за дозволом керівника, який визначає перелік таких документів. За дітей грошову заставу вносять батьки або особи, під наглядом яких перебувають діти. Розмір застави не повинен бути меншим вартості документа. Якщо одержані під заставу в Бібліотеці документи не повертаються користувачем у зазначений термін і дії для повернення їх не мають результату, то грошова застава зараховується на спецрахунок Бібліотеки й використовується на придбання чи оправу бібліотечних документів.

2.9 У разі відсутності у бібліотечному фонді потрібних документів користувач має право отримати їх (або копії) з інших Бібліотек через МБА чи внутрішньосистемний книгообмін.

2.10 Особи, які тимчасово проживають в зоні обслуговування бібліотечного закладу, мають право користуватися тільки його читальними залами або одержати документи додому під грошову заставу. [Див. пункт 2.7]

2.11 Користувачі Бібліотек дитячого та юнацького віку мають право на бібліотечне обслуговування в загальнодоступних та спеціалізованих Бібліотеках.

2.12 Запис до Бібліотеки дає право користуватися послугами Бібліотеки протягом поточного року з дня запису.

2.13 Окремі категорії користувачів мають право на пільги, які встановлюються бібліотекою.

2.14 Право на щорічне безкоштовне оформлення документів для користувача мають при пред’явлені відповідного посвідчення:

– ветерани та учасники Великої Вітчизняної війни;

– інваліди І-ІІІ груп;

– учасники бойових дій;

– ліквідатори аварії на Чорнобильській АЕС 1-ї категорії;

– ветерани праці;

– діти війни;

– діти-сироти та діти з багатодітних сімей;

– працівники структурних підрозділів ЦБС;

– почесні читачі ЦБС.

2.15 Користувачі Бібліотеки мають право:

– отримувати консультаційну допомогу в пошуку та виборі джерел інформації;

– доступ до електронних баз Бібліотеки та Інтернету;

– брати участь в інформаційних та соціокультурних заходах, які проводяться в Бібліотеці;

– отримувати додаткові бібліотечно-бібліографічні платні послуги.

ІІІ. Обов’язки користувачів.

3.1 Для запису до Бібліотеки громадяни пред’являють паспорт або документ, що його замінює, ознайомлюються з правилами користування Бібліотекою, підписують зобов’язання їх виконувати і дають відомості для заповнення реєстраційної картки, паперового та електронного читацького формуляра. У разі зміни місця проживання, зазначеного в паспорті, користувач повинен повідомити про це Бібліотеку в місячний термін.

Діти й підлітки до 16 років записуються в Бібліотеку на підставі документа, який пред’являють їхні батьки, установи або особи, під наглядом яких перебувають діти.

3.2 Користуючись документами з бібліотечного фонду, читач повинен дбайливо ставитись до них, при одержанні документів має перевірити їхню кількість та наявність пошкоджень і в разі виявлення дефектів попередити про це бібліотекаря, який зобов’язаний зробити на документах відповідний запис. В іншому разі відповідальність за виявлені у книгах дефекти несе користувач.

3.3 За кожний документ, одержаний на абонементі, користувач (крім дошкільників та учнів 1-4 класів) розписується в читацькому формулярі. Повернення документів засвідчується підписом бібліотекаря та викресленням інвентарного номера.

3.4 Користувач, який втратив, або пошкодив документ з фонду Бібліотеки, а також одержаний через МБА, внутрішньосистемний книгообмін повинен замінити аналогічним чи документом визнаним рівноцінним, або відшкодувати його ринкову вартість. Розмір відшкодування визначається Бібліотекою.

3.5 За втрату або псування документа з фонду Бібліотеки неповнолітнім користувачем відповідальність несуть його батьки, навчальний заклад чи установа, під наглядом яких він перебуває.

3.6 Користувач, який порушує правила користування Бібліотекою, позбавляється права відвідувати її на термін від одного року в усіх структурних підрозділах ЦБС.

Матеріали про злісне порушення правил користування Бібліотекою можуть бути передані до суду згідно з чинним законодавством України.

IV. Користувачам забороняється.

4.1 Виносити з Бібліотеки видання без дозволу бібліотекаря.

4.2 Робити помітки, підкреслювати текст, загинати та виривати сторінки документів, отриманих для опрацювання.

4.3 Виймати картки з каталогів та картотек.

4.4 Користувачі в Бібліотеці мають дотримуватись тиші.

4.5 Користуватися мобільними телефонами в читальному залі Бібліотеки.

4.6 Особи в нетверезому стані та неохайному вигляді до Бібліотеки не допускаються.

4.7 Палити в Бібліотеці не дозволяється.

V. Обов’язки бібліотек з обслуговування користувачів.

5.1 Бібліотеки зобов’язані:

– інформувати користувачів про всі види послуг, що їх надає бібліотека, в т. ч. і про додаткові платні послуги;

– створювати умови для використання бібліотечного фонду, роботи в Бібліотеці, надавати допомогу в доборі потрібних документів;

– дбати про культуру обслуговування користувачів;

– формувати у користувачів потребу в інформації, користуванні Бібліотеками, сприяти підвищенню інформаційної культури читання;

– задовольняти потреби в створенні при Бібліотеках читацьких об’єднань, клубів за інтересами;

– систематично здійснювати контроль за своєчасним поверненням до Бібліотек виданих користувачам документів;

– враховувати читацькі запити при формуванні інформаційних ресурсів, проведенні соціокультурних заходів;

– не використовувати відомості про користувачів Бібліотек та їх інтереси з будь-якою метою, крім наукової, без їх згоди; створювати бібліотечні ради; звітувати перед користувачами Бібліотеки та громадськістю про свою діяльність